Tymczasowy profil zaufany | nowa e-usługa

Tymczasowy profil zaufany, ważny trzy miesiące, możliwy do założenia online nawet bez konta w banku, weryfikowany poprzez wideorozmowę, to nowa e-usługa wdrożona przez Ministerstwo Cyfryzacji na czas pandemii.


Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące.


Pierwszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na portalu www.gov.pl/. Tam należy wybrać e-usługę załóż profil zaufany, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Od momentu kliknięcia przycisku - załóż tymczasowy profil zaufany system poprowadzi nas przez kolejne kroki. Weryfikacja złożonego wniosku odbywa się poprzez wideorozmowę z urzędnikiem, który oddzwoni do wnioskującego. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku np. Skype. W jej trakcie urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne, przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.


Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ otrzymamy na adres e-mail.


 
Opracowanie: Grażyna Bogdanowicz Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich UM Giżycko
grafika: pixabay.com