Urząd dostępny online | poradnik

W czasie epidemii kontakt online lub przez telefon, to często jedyna możliwość komunikacji z urzędnikiem. Zachęcamy do korzystania z e-usług, tak jest po prostu wygodniej, a obecnie również bezpieczniej. Poniżej mały poradnik jak poruszać się po platformie ePUAP i Cyfrowe Mazury.


  W ostatnich latach stale zwiększa się liczba osób korzystających z usług administracji publicznej online. Koronawirus zmusił nas do tego, byśmy jeszcze częściej spawy urzędowe załatwiali przez internet - bez wychodzenia z domu. Wszystkim dobrze znana jest (chociażby z nazwy) Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - ePUAP, która pozwala w ujednolicony sposób komunikować się obywatelowi z jednostkami administracji publicznej. Przez ePUAP można załatwić m. in. sprawy z zakresu - motoryzacji i transportu, podatków i opłat, działalności gospodarczej, a także spraw obywatelskich. Pełen katalog spraw dostępnych na platformie można znaleźć na stronie: epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw Aby poruszać się po platformie ePUAP potrzebny jest Profil Zaufany. Najpierw konieczne będzie założenie konta na stronie epuap.gov.pl, potrzebne będą do tego dane kontaktowe oraz identyfikacyjne. Następny krok to potwierdzenie Profilu Zaufanego, czyli potwierdzenie swojej tożsamości. Wystarczy wypełnić prosty formularz i  w ciągu 14 dni udać się do Punktu Potwierdzającego (LISTA). Profilu zaufanego można używać do logowania się do systemów administracji publicznej i korzystać z jej usług. Każda wysyłka i odbiór w ePUAPie potwierdzona jest Urzędowy Poświadczeniem Odbioru - UPO - czyli elektronicznym awizo.  


  Kolejnym udogodnieniem dla mieszkańców naszego regionu jest portal Cyfrowe Mazury cyfrowe-mazury.pl/. Projekt Cyfrowe Mazury jest przedsięwzięciem realizowanym ze wspólnej inicjatywy 12 jednostek samorządu obszaru funkcjonalnego Wielkie Jeziora Mazurskie. Głównym założeniem projektu była budowa rozwiązań e-administracji w 12 jednostkach samorządu terytorialnego na terenie gmin objętych realizacją projektu oraz budowie hot-spotów, mających dostarczać obywatelom darmowy dostęp do usług e-administracji. Realizacja przedmiotowego projektu pozwoli w przyszłości na elektroniczną integrację systemów informacji turystycznej i realizację wspólnych działań związanych z promocją internetową obszaru ujętą w przedsięwzięciu „7 cudów Mazur”. Celem projektu było zapewnienie mieszkańcom oraz turystom obszaru funkcjonalnego Wielkich Jezior Mazurskich, lepszego dostępu do szerokiego zakresu usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną. Projekt stał się jedną z alternatyw komunikacji z urzędem dając możliwość wymiany informacji pomiędzy urzędnikiem i obywatelem. Dzięki wdrażaniu dodatkowych funkcjonalności w części gmin, partnerów projektu portal daje możliwość korzystania z usług świadczonych na poziomie administracji centralnej poprzez m.in. składanie wniosków w programach pomocowych, dostęp do e-recepty, indywidualnego konta ZUS lub opłaceniu zobowiązań podatkowych. Przy  zakładaniu konta na Cyfrowych Mazurach również będziemy potrzebować Profilu Zaufanego.  


Instrukcja krok po kroku jak działa portal Cyfrowe Mazury:


Więcej o portalu Cyfrowe Mazury w artykule: mojegizycko.pl/2020/04/03/cyfrowe-mazury-czyli-elektroniczne-uslugi-publiczne/  


fot. nagłówek pixabay.com